Soepje voor jou, soepje voor mij

Maar liefst 8500 kommen soep voor de voedselbank. Dat is tot nu toe het mooie resultaat van de gezamenlijke actie van Albert Heijn en Soupalicious. Soepmerk Soupalicious is een sociale onderneming. Voor elke kom soep die dit soepmerk via Albert Heijn verkoopt, gaat ook een kom soep naar de Voedselbank. 

“We hopen dat heel veel mensen deze soepen blijven kopen”, zegt Henk Baars, vice-voorzitter van Voedselbank Haaglanden. “Het mooie van deze geweldige actie is dat dat we elke maand evenveel soep krijgen als er bij de Albert Heijns in Den Haag worden verkocht. Hoe meer klanten de soep kopen, hoe beter het dus voor ons is. We zijn altijd blij met donaties, maar zeker als het om zulke gezonde en lekkere soepen gaat die van geredde groenten zijn gemaakt. Ook de voedselbank werkt aan het tegengaan van voedselverspilling. We zijn er dus heel blij mee.” 

Geredde groenten 
In de afgelopen jaren heeft Soupalicious zo al meer dan 1.6 miljoen kommen soep gedoneerd aan diverse voedselbanken in Nederland. Daarnaast gaat het bedrijf voedselverspilling tegen door alle soepen voor de voedselbank te bereiden met 100 procent geredde groenten die van de snijderij van Albert Heijn komen. 

Goed op weg 
“Het is ons doel om uiteindelijk zoveel soep te verkopen dat we iedere klant van elke voedselbank in Nederland elke week een liter goede soep kunnen geven”, vertelt Soupalicious directeur Milco Aarts. “Daar zijn we nog lang niet, maar we zijn wel goed op weg. Dat de soepen nu ook naar Voedselbank Haaglanden gaan, komt doordat de soepen vanaf september vorig jaar bij Albert Heijn verkocht worden. Tot voor kort verkochten we alleen aan bedrijven en instellingen, maar nu liggen onze soepen ook in 700 winkels door het hele land.” 

Aarts verwacht dat de klanten van Albert Heijn in februari al zo’n 250.000 kommen soep zullen hebben gedoneerd door af en toe een cup Soupalicious te kopen. ‘We hebben een uniek concept en zijn het enige product in welke Europese supermarkt dan ook dat evenveel weggeeft als het verkoopt. Soepje voor mij, soepje voor jou. En dat is echt geen straf, want onze soepen zijn heerlijk. Goed doen was echt nog nooit zo lekker.”